Ki teljesít jobban az iskolában?
Akit otthon „kemény, versengő, taposó” körülmények között neveltek?
Vagy az,
- „aki gyermekkorában jól érezhette magát a bőrében,
- aki érzelmi biztonságban nevelkedett,
- akinek az önbizalmát megerősítették,
- és akit megvédtek a külvilággal, akár az iskolával szemben is?”
Vekerdy Tamás szerint az, akire az utóbbi mondatok vonatkoznak.
„A hideg értékbecslő tekintet, a kritika a kisgyereket letöri, elkedvetleníti- és nem segít hozzá, hogy növelje teljesítményét.”
A tanár ítéletei és előítéletei döntően befolyásolják a gyerekek fejlődését.
Vizsgálatok bizonyítják, hogy a gyerek olyanná lesz, amilyennek a tanár látja, látni szeretné és olyan teljesítményt nyújt, amilyenre a tanár jó/rosszakarattal és várakozó figyelemmel képesnek tartja.
Mit gondoljunk hát az első iskolai teljesítmények értékeléséről?
Összeszorul a gyomrom, amikor
- azt hallom, hogy általános iskola 2. osztályában dolgozatot írnak,
- a szülők számára is nehezen értelmezhető tankönyvekből lexikai tudást tanítanak,
- szorongásos tünetekkel hoznak hozzám alsó tagozatos gyermekeket, mert sokat kell tanulni, haladni kell az anyaggal, nem szabad lemaradni, miközben az alapvető készségeket és ismereteket nem sajátítják el,
- nem tanulnak meg gondolkodni,
- ELMEGY A KEDVÜK A TANULÁSTÓL.
Pedagógusként is mondom, ne higgyünk el mindent az iskolának.
Csak szeressük gyermekünket, jól szeressük!
Ebben is segít Vekerdy Tamás: Jól szeretni című könyve, amiből fentebb már idéztem is.
Ne engedjük, hogy beskatulyázzák a gyermekünket, de mi se tegyük azt!
Kerüljük a bírálgatást „Lusta vagy, nem tanulsz eleget” helyett rákérdezhetünk annak okára is, hogy miért nem gyakorol, tanul többet.
Te-üzenetek helyett „Olyan rendetlen vagy, mindig elfelejted bepakolni a torna felszerelést” küldjünk neki én-üzeneteket: „Mérges vagyok, hogy ma is elfelejtetted bepakolni a torna felszerelést. Hogyan tudnánk megoldani, hogy ezt ne így legyen?
Hívjuk fel figyelmét arra, hogy ő maga is kerülje önmaga lekicsinylését, negatív minősítését! „Buta vagyok! Nem megy ez nekem! Én ezt nem tudom megcsinálni!”Alkalmazzuk a Töröl! szabályt ilyenkor, majd alakítsuk pozitívvá a negatív mondatokat, de közben ne használjunk tagadó szavakat.
Addig amíg a mai iskola rendszert és az ott tanító tanárok hozzáállását nem tudjuk megváltoztatni,
addig nekünk szülőknek kell tennünk, azért, hogy
- gyermekünk jól érezze magát a bőrében,
- boldog, kiegyensúlyozott legyen,
- élvezze a tanulást, az új ismeretek megszerzését,
- tudjon örülni annak, hogy napról napra egyre többre képes,
- megtalálja majd azt a területet, ahol ki tud teljesedni,
- megértse azt, hogy miért lehet fontos a jó iskolai teljesítmény,
- érezze, hogy szülei olyannak szeretik, amilyen,
- szülei nem azonosítják őt a teljesítményével, ugyanúgy szeretik akkor is, ha ötöst és akkor is, ha csak hármast visz haza az iskolából.
Pedagógusként és kineziológusként az alábbi módon tudom segíteni a gyermekeket:
- StresszMentesSuli stresszoldó
- és Oroszlán önbizalom-erősítő tréninggel,
- Értékes vagy! önbizalom-erősítő kártyákkal
- valamint egyéni kineziológiai kezeléssel.