Ismét becsengettek az iskolákban. Megkezdődött az izgalmas, érdekes, de ugyanakkor a diáknak, tanárnak és szülőnek is nagyobb stresszel járó tanulás és munka.
Tudnunk kell azonban, hogy a stressz lehet pozitív is, nem csak negatív.
Pozitív stresszben akkor van részünk, ha valami örömteli dologra készülünk pl. születésnap, vagy sikeresen oldottunk meg egy feladatot, és izgatottan várjuk az elismerést, a dicséretet. Ha odafigyelnek ránk, dicsérnek, biztatnak minket, az nem csak az önbecsülésünket, lelkesedésünket növeli, hanem a tanuláshoz kapcsolódó motivációnkat is. Ez pedig az örömteli eredményes tanulás egyik alapja.
Sok esetben azonban negatív stressz hatások is érnek bennünket. Így van ez a diákoknál is, például számonkérésnél, sikertelenség esetén. Szomorúvá, csalódottá, kedvetlenné és agresszívvé is válhatnak, agyuk leblokkol, ilyenkor szétkapcsol a jobb és a bal agyfélteke és aktiválódnak a negatív emlékek
Főként az alábbi stressz hatásoknak vannak kitéve a mai iskolások (a lista nem teljes)
Környezeti hatások:
- sokkal több időt töltenek az iskolában, 6, 7, 8 órájuk is van
- délután 4 óráig is az iskolában kell maradniuk, ahol egyéb környezeti stressz is hat rájuk: zaj, rendetlenség, veszekedés, kiabálás
- sokat kell egy helyben ülniük, a szükségesnél kevesebbet mozoghatnak
- sok időt vesz el sokuktól az utazás is
Személyekhez kötődő hatások
- egyre több “problémás” gyermek van körülöttük, akik zavarják a tanítást, a szünetben pedig a gyermek kikapcsolódását
- csúfolódásnak, bosszantásnak, lelki terrornak ás fizikai erőszaknak is áldozatául eshetnek, amiről nem mernek sem a szülőnek, sem a tanárnak beszélni
- alkalmazkodniuk kell a tanítók, tanárok stílusához, eltérő követelményrendszeréhez
- nem csak a tanárnak, hanem a szülőnek is meg kell felelniük
- sok szülő maximalista, nem veszi reálisan figyelembe a gyermek képességeit, igényeit
- a szülők nagy része is megoldhatatlannak tűnő egzisztenciális, munkahelyi és párkapcsolati gondokkal küzd
Mit lehet azért tenni, hogy a mai gyerekek egyre kevesebb stresszel éljék az életüket?
Legfontosabbnak ezen a téren is azt tartom, hogy igyekezzünk minden olyan körülményt egyre jobban elfogadni, amit nem áll módunkban megváltoztatni. Ha van lehetőség a változtatásra, akkor tegyük meg azt.
A stresszre optimális mértékben szükség van, hiszen ez motiválja, lelkesíti a tanulókat, túlzott mértékben azonban megterheli őket.
Így nagy hangsúlyt kell fektetni a megelőzésre, a stresszel való megküzdésük erősítésére és a már meglévő stressz oldására.
Ezen kívül egyszerű, de nagyszerű lehetőségek állnak rendelkezésre, amelyeket az októberben már 6. alkalommal induló StresszMentesSuli tréningemen is megtanítok a 6-10 éves gyerekeknek.
Megemlítenék ezek közül néhány gyakorlatot:
- igyon elegendő vizet, 10 testsúly kilogrammonként 2-3 dl víz vagy ízesítés nélküli gyümölcstea elfogyasztása egy napon,
- fújja ki magából a szorongást, rossz érzéseket, amikor azok megjelennek, úgy, hogy vesz egy nagy levegőt és erőteljesen kifújja, miután kifújta a rossz érzéseket, nyugtassa meg magát az alábbi szavakkal: „Nyugi, nyugi. Minden rendben van. Meg tudom csinálni. Képes vagyok rá.”
- üljön le, csukja be a szemét, tegyen egy képzeletbeli lufit a szájához, abba fújja bele egyenként a rossz érzéseit, szomorúságát, haragját, türelmetlenségét, majd kösse össze a lufi száját, engedje el, hogy szálljon felfelé, hogy a Nap tüze elégesse, megsemmisítse azokat
A már említett tréningen a gyerekek stressz oldó és tanulási technikákat valamint agytorna gyakorlatokat ismernek meg.
A szülők is tudják ám ebben a folyamatban segíteni, támogatni a gyermeküket.
A legjobban úgy, hogy ők maguk is megtanulnak stressz oldási technikákat, módszereket és rendszeresen alkalmazzák is a számukra leghatékonyabbakat.
Alkalmazhatják saját maguknál és gyermeküknél is a homlok-tarkó tartásban végzett kineziológiai gyakorlatot is. Ehhez üljön le a gyermek, csukja be a szemét, vegyen háromszor mély levegőt és szép lassan fújja ki, egyik kezünket tegyük a homlokára a másikat hátul a fejére egy kicsit fentebb, mint a tarkója. Kérjük meg, beszéljen arról, ami bántja, majd utána képzelje el úgy a történteket, ahogy annak szerinte történnie kellett volna, ahogyan számára a legjobb lett volna. Ehhez a jó érzéshez választhat magának egy színt, virágot vagy egy kis apró tárgyat is.
Fontos még az is, hogy a gyermeknek sok szülővel közös örömteli élményben legyen része. Legyen több móka, kacagás, kocogás, testmozgás, mert ezek is segítenek semlegesíteni a rossz stresszt.
Jó hatása van még a citromfű teának, az agyfényesítőnek nevezett Omega 3, 6 zsírsavaknak is.
S végül biztassák, dicsérjék meg gyermeküket minden elért eredményért, mert ez nem csak önbecsülésüket, lelkesedésüket növeli, hanem a tanuláshoz kapcsolódó motivációjukat is.
S erre nagy szükség van a hatékonyabb és a kevesebb stresszel járó tanulás elérésében.
Ehhez kívánok sok sikert és eredményes tanévet diáknak, tanárnak és szülőnek egyaránt.