Stresszmentesen az iskolában?!


schultute-1499058_640Ismét becsengettek az iskolákban. Megkezdődött az izgalmas, érdekes, de ugyanakkor a diáknak, tanárnak és szülőnek is nagyobb stresszel járó tanulás és munka.

Tudnunk kell azonban, hogy a stressz lehet pozitív is, nem csak negatív.

Pozitív stresszben akkor van részünk, ha valami örömteli dologra készülünk pl. születésnap, vagy sikeresen oldottunk meg egy feladatot, és izgatottan várjuk az elismerést, a dicséretet. Ha odafigyelnek ránk, dicsérnek, biztatnak minket, az nem csak az önbecsülésünket, lelkesedésünket növeli, hanem a tanuláshoz kapcsolódó motivációnkat is. Ez pedig az örömteli eredményes tanulás egyik alapja.

Sok esetben azonban negatív stressz hatások is érnek bennünket. Így van ez a diákoknál is, például számonkérésnél, sikertelenség esetén. Szomorúvá, csalódottá, kedvetlenné és agresszívvé is válhatnak, agyuk leblokkol, ilyenkor szétkapcsol a jobb és a bal agyfélteke és aktiválódnak a negatív emlékek

Főként az alábbi stressz hatásoknak vannak kitéve a mai iskolások (a lista nem teljes)

Környezeti hatások:

  • sokkal több időt töltenek az iskolában, 6, 7, 8 órájuk is van
  • délután 4 óráig is az iskolában kell maradniuk, ahol egyéb környezeti stressz is hat rájuk: zaj, rendetlenség, veszekedés, kiabálás
  • sokat kell egy helyben ülniük, a szükségesnél kevesebbet mozoghatnak
  • sok időt vesz el sokuktól az utazás is

Személyekhez kötődő hatások

  • egyre több “problémás” gyermek van körülöttük, akik zavarják a tanítást, a szünetben pedig a gyermek kikapcsolódását
  • csúfolódásnak, bosszantásnak, lelki terrornak ás fizikai erőszaknak is áldozatául eshetnek, amiről nem mernek sem a szülőnek, sem a tanárnak beszélni
  • alkalmazkodniuk kell a tanítók, tanárok stílusához, eltérő követelményrendszeréhez
  • nem csak a tanárnak, hanem a szülőnek is meg kell felelniük
  • sok szülő maximalista, nem veszi reálisan figyelembe a gyermek képességeit, igényeit
  • a szülők nagy része is megoldhatatlannak tűnő egzisztenciális, munkahelyi és párkapcsolati gondokkal küzd

Mit lehet azért tenni, hogy a mai gyerekek egyre kevesebb stresszel éljék az életüket?

Legfontosabbnak ezen a téren is azt tartom, hogy igyekezzünk minden olyan körülményt egyre jobban elfogadni, amit nem áll módunkban megváltoztatni. Ha van lehetőség a változtatásra, akkor tegyük meg azt.

A stresszre optimális mértékben szükség van, hiszen ez motiválja, lelkesíti a tanulókat, túlzott mértékben azonban megterheli őket.

Így nagy hangsúlyt kell fektetni a megelőzésre, a stresszel való megküzdésük erősítésére és a már meglévő stressz oldására.

Ezen kívül egyszerű, de nagyszerű lehetőségek állnak rendelkezésre, amelyeket az októberben már 6. alkalommal induló StresszMentesSuli tréningemen is megtanítok a 6-10 éves gyerekeknek.

Megemlítenék ezek közül néhány gyakorlatot:

  • igyon elegendő vizet, 10 testsúly kilogrammonként 2-3 dl víz vagy ízesítés nélküli gyümölcstea elfogyasztása egy napon,
  • fújja ki magából a szorongást, rossz érzéseket, amikor azok megjelennek, úgy, hogy vesz egy nagy levegőt és erőteljesen kifújja, miután kifújta a rossz érzéseket, nyugtassa meg magát az alábbi szavakkal: „Nyugi, nyugi. Minden rendben van. Meg tudom csinálni. Képes vagyok rá.”
  • üljön le, csukja be a szemét, tegyen egy képzeletbeli lufit a szájához, abba fújja bele egyenként a rossz érzéseit, szomorúságát, haragját, türelmetlenségét, majd kösse össze a lufi száját, engedje el, hogy szálljon felfelé, hogy a Nap tüze elégesse, megsemmisítse azokat

A már említett tréningen a gyerekek stressz oldó és tanulási technikákat valamint agytorna gyakorlatokat ismernek meg.

A szülők is tudják ám ebben a folyamatban  segíteni, támogatni a gyermeküket.

A legjobban úgy, hogy ők maguk is megtanulnak stressz oldási technikákat, módszereket és rendszeresen alkalmazzák is a számukra leghatékonyabbakat.

Alkalmazhatják saját maguknál és gyermeküknél is a homlok-tarkó tartásban végzett kineziológiai gyakorlatot is. Ehhez üljön le a gyermek, csukja be a szemét, vegyen háromszor mély levegőt és szép lassan fújja ki, egyik kezünket tegyük a homlokára a másikat hátul a fejére egy kicsit fentebb, mint a tarkója. Kérjük meg, beszéljen arról, ami bántja, majd utána képzelje el úgy a történteket, ahogy annak szerinte történnie kellett volna, ahogyan számára a legjobb lett volna. Ehhez a jó érzéshez választhat magának egy színt, virágot vagy egy kis apró tárgyat is.

Fontos még az is, hogy a gyermeknek sok szülővel közös örömteli élményben legyen része. Legyen több móka, kacagás, kocogás, testmozgás, mert ezek is segítenek semlegesíteni a rossz stresszt.

Jó hatása van még a citromfű teának, az agyfényesítőnek nevezett Omega 3, 6 zsírsavaknak is.

S végül biztassák, dicsérjék meg gyermeküket minden elért eredményért, mert ez nem csak önbecsülésüket, lelkesedésüket növeli, hanem a tanuláshoz kapcsolódó motivációjukat is.

S erre nagy szükség van a hatékonyabb és a kevesebb stresszel járó tanulás elérésében.

Ehhez kívánok sok sikert és eredményes tanévet diáknak, tanárnak és szülőnek egyaránt.

 

 

 

Stresszmentesen az iskolában

Stresszmentesen az iskolában